"VALODAS DETEKTĪVS" - ideja valodas nodarbībām :)

      Mēs zinām, ka Latvijas izglītības iestādēs vienmēr ir bijuši, ir un būs skolēni vai studenti, kam latviešu valoda nav dzimtā valoda, daudziem - pat ne otrā valoda. Tāpat mēs zinām, ka Latvijas pilsētās izvietotie teksti nav tikai latviešu valodā. Tamdēļ valodas izglītībā (kopumā) un mācību procesā (konkrēti) jautājums par daudzvalodību ikdienas praksē un apkārtējā vidē ievijas likumsakarīgi un organiski. 
   Tāpat bieži piesauktais termins "iekļaujošā izglītība" daudzos gadījumos tiek nevajadzīgi samudžināts, lai nepamanītu un nonovērtētu vienkāršas lietas un darbības, kas tiek vai kas var tikt viegli īstenojamas. Veiksmīgi īstenots valodas mācību process būtu tāds, kurā skolēni/ studenti ar citādu valodu "bagāžu" (resp., valodu biogrāfiju) reti justu emocionālu trauksmi (resp., linguistic anxiety) vai nejustu to vispār latviešu valodas nodarbībās. 

  "Valodas detektīvs" ir interesants skolēnu/ studentu patstāvīgā darba piemērs, kas ļauj skolēniem/ studentiem citādāk iepazīt vidi, kurā viņi dzīvo, attīstīt spēju organizēt savu darbu, radošumu un prasmi stāstīt par savu valodu un kultūru citiem, kā arī tekstpratību kopumā.
  Tātad, ko šī ārpus klases aktivitāte paredz?

Skolēni/ studenti, kam latviešu valoda nav dzimtā valoda, vienatnē, pāros vai grupās:
  • lingvistiski izpēta apkārtējo vidi ar mērķi atrast publiskus tekstus viņu dzimtajā valodā;
  • nofotografē visus atrastos tekstus;
  • sagrupē tekstus (piem., pēc tādiem kritērijiem kā teksta veids, valodu skaits, atrašanās vieta);
  • katram tekstam pievieno īsu aprakstu mērķvalodā (šajā gadījumā - latviešu valodā) un/ vai kādā papildu valodā (piem., angļu, vācu, franču, krievu valodā). Aprakstā var būt iekļauts burtisks vai daļējs tulkojums, dzimtās valodas funkcionalitātes raksturojums, valodu lietojuma, informācijas apjoma un satura salīdzinājums (gadījumā, ja tekstā ir vairākas valodas), teksta atrašanās vietas norāde, kādas neparastas asociācijas, ko šis teksts raisa vai varētu raisīt, cits komentārs (piem., vārda metaforiskās nozīmes, attēlu izvērtējums);
  • apkopo paveikto un kopā ar skolēniem/ studentiem, kam latviešu valoda ir dzimtā valoda, izvērtē latviešu valodas lietojumu kā nofotografētajos tekstos (protams, ja tajos ir latviešu valoda), tā arī skolēnu/ studentu sagatavotajos aprakstos;
  • sagatavo prezentāciju un demonstrē to klasē, kopīgi pārrunājot gan citu valodu lietojuma biežumu, funkcionalitāti un nozīmi apkārtējā vidē, gan arī latviešu valodas lietojumu skolēnu/ studentu tekstos (pareizrakstību, teksta loģiskumu un saprotamību);
  • veido izstādi ar interesantākajiem piemēriem klasē vai digitālajā vidē (piem., kopīgā emuārā vai Instagram kontā, speciālā mācību materiālu uzglabāšanas platformā).
Diasporas skoliņās un ārvalstu universitātēs skolēni/ studenti var šādi meklēt rakstveida pierādījumus latviešu valodas lietojumam viņu apkārtējā vidē. Papildus var iekļaut tādus tekstus kā atšķirīgu preču (piem., pārtikas produktu, saimniecības preču) etiķetes, apģērbus un somas ar uzrakstiem latviešu valodā, grāmatu un žurnālu vākus, apsveikuma kartītes, uzrakstus uz aploksnēm, grafiti tekstus u.c. tekstus, kas ir pieejami skolas un/ vai Latviešu centra teritorijā, savās, radinieku vai draugu mājās. Vienīgais, kas jāpatur prātā, ir laiks, lai skolēniem/ studentiem pietiek laika padomāt un atrast piemērus. 






      


Komentāri

Šī emuāra populārākās ziņas

EPITĀFIJA KĀ SAPRESĒTA LIECĪBA PAR CILVĒKU UN VIŅA DZĪVI

Metaforas lingvistiskajā ainavā. Lingvistiskās un vizuālās jeb optiskās metaforas

Ilustrēta pilsētas vārdnīca